Het zou zo leuk zijn om in een uurtje rechtsreeks van de Duitse grens bij Susteren naar België te lopen. Helaas levert dat niet de fraaiste wandeling op. Onze weg voert dan ook schuin door Nederland op zijn smalst, voorzichtig laverend tussen bedrijventerreinen en stedelijke gebieden, die hier als bloedpropjes zijn blijven hangen. Ook moeten we de wegen, de spoorlijn en het Julianakanaal over die zich door de flessenhals persen. Het heeft wel wat om juist in zo'n gebied op zoek te gaan naar die versnipperde, geïsoleerde stukken groen. De nieuwe natuur bij de Geleenbeek, het varenrijke Limbrichterbos: het voelt er een beetje eenzaam aan, onontdekt door de toeristen die er voorbijrazen langs de A2 op weg naar het heuvelland. Over het zompige Grasbroek bij het gelijknamige kasteel hangt zelfs een wat unheimische sfeer. Wellicht spookt het er wel bij de heuvel die nog rest van het Middeleeuwse mottekasteel. Eenmaal de snelweg over loopt u duidelijk merkbaar de Maasvallei in met in de verte zicht op het Kempens Plateau. Met de pont steekt u de Maas over naar België. De tocht gaat dan verder door velden en bosjes naar Leut met zijn mooie kasteel en dorpskern. Vanaf hier loopt u naar het natuurgebied rond een grindplas. De ruige, nieuwe natuur wordt er in toom gehouden door konikpaardjes en gallowayrunderen. Over veldwegen bereikt u de brug over de Zuid-Willemsvaart. Aan de overkant liggen de uitgestrekte en onvervalst Belgische woonwijken van de gemeente Maasmechelen, waar u de bus naar Maastricht kunt nemen.
Voor alle etappes zie: www.wandelzoekpagina.nl/rondom-zuid-limburg
Reacties
Geef reactie
etappe 4, 11okt2024
Patrick van Haren, 11-10-2024
Onze laatste etappe en het rondje compleet voor ons.
Alle etappes nalopend vonden we dit de minste van alle 11. Veroorzaakt door het uitvallen van het pontje bij Berg a/d Maas ivm te hoge waterstand en rommel wat vanuit Belgie en Frankrijk deze kant is opgekomen waardoor het pontje schade had opgelopen. Hierdoor om moeten lopen via de snelweg oversteek van de Maas....allemaal asfalt :-). Gevolg, een paar km extra gelopen langs drukke wegen.
Maar ach, rondje compleet....voor 99% genoten van alles en die 1% wat minder was laten we de pret niet drukken.
Voor ons een wijze les...check van te voren of er pontjes zijn uitgevallen als die op de route liggen.
Alex bedankt voor het laten zien van deze mooie stukje Vlaanderen, Wallonië, De Voerstreek, Neutraal Moresnet, Duitsland en Nederland
route gecontroleerd
Alex Buis, 05-10-2024
De route is weer gecontroleerd. Routebeschrijving en gps heb ik aangepast. Bij kasteel Grasbroek was het zo drassig dat ik de route heb veranderd (maar er zitten nog steeds stukken in die modderig kunnen zijn, dus goede schoenen zijn wel fijn). Je komt nu niet meer langs de ingang van dat kasteel, maar wel langs een unheimische plek waar ooit een Middeleeuws mottekasteel stond. Nu resteert er alleen nog een heuvel (de motte) waar je zo aan voorbij zou lopen. De wandeling is een kleine halve km korter geworden.
aanvulling/correctie
Karel van de Molen, 01-08-2019
Beste Alex,
Een bijzondere route, deze 4e etappe, die ik gisteren gelopen heb. Wat hoor je inderdaad zoals je schrijft lang het geluid van de A2. En toch ook heel mooie gedeeltes. En wat nauwkeurig beschreven, met name ook waar het om kleine paadjes gaat!
Een paar opmerkingen als het mag. Bij het begin van de tocht, langs de Geleenbeek, kom je als je het veld uitgaat 'na een hekje op een asfaltweggetje.' Je moet dan naar rechts -en dit ontbreekt in de beschrijving; in feite kom je bij dit asfaltweggetje op een T-splitsing en je kunt dus links of rechts; het naar rechts gaan ontbreekt in de beschrijving- en dan klopt weer wat je verder schrijft om aan het einde van dit weggetje rechtsaf te gaan.
Vorig jaar heeft Hans al iets geschreven over het dichtbegroeide pad, net nadat je de A2 bent overgestoken. Het pad is inderdaad onbegaanbaar. Je kunt door het graanveld gaan, wat meerderen hebben gedaan, maar het loopt bepaald niet gemakkelijk. En of de boer er blij mee is...
Ik heb na de pont echt moeten zoeken wat je bedoelt. Uiteindelijk kan de beschrijving volgens mij eenvoudiger en helder, iets als: 'Bij het verlaten van de pont iets naar boven en dan naar links, vervolgens eerste weg met betonplaten rechts inslaan. (Achter het frietkot is geen pad of weg; En er staan twee borden pas verder naar links met de weg naar knooppunt 56, een rechtdoor en een op de weg die je bedoelt; dat zorgt dus voor verwarring.)
Bijna aan het eind moet het niet nummer 103A zijn, maar 107.
Dank voor de fantastische route!
Graspad na oversteken snelweg
Hans, 01-06-2019
'Op T-splitsing van asfaltwegen RD graspad in.'
Ik zag op Google Maps dat hier vroeger inderdaad een graspad liep. Nu is het voornamelijk onkruid met heel veel brandnetels en moeilijk begaanbaar. Ik ben door de greppel gegaan tussen het onkruid en de akker, maar dit liep niet echt lekker. Alternatief is om bij de T-splitsing linksaf te gaan (let op! Kan druk zijn) en dan de eerste weg rechtsaf (Hoge Kanaalweg).
'Volg de asfaltweg 75 m en ga dan tegenover huisnr. 103 RA een asfaltpad in.'
Dit moet huisnr. 107 zijn.
Brug Berg weer open
Alex Buis, 06-08-2017
De Brug over het Julianakanaal bij Berg aan de Maas is weer toegankelijk. De omleidingsroute haal ik uit de routebeschrijving.
omleidingsroute
Frans van Veen, 10-06-2017
Beste Alex,
Bedankt
Brug Berg aan de Maas
Alex Buis, 09-06-2017
Dag Frans,
De brug bij Berg aan de Maas is nog steeds gesloten, maar gelukkig vond ik nog een routebeschrijving van een oude variant van deze wandeling die ik als omleidingsroute kan gebruiken. Die omleiding staat nu in de routebeschrijving. De afstand blijft ongeveer hetzelfde. Rijkswaterstaat streeft ernaar om voor de bouwvak de werkzaamheden aan de brug af te ronden.
Heel veel wandelplezier door de flessenhals van Limburg!
etappe 4
Frans van Veen, 09-06-2017
Wil je svp de wandeling weer op 'open' zetten? Alvast bedankt
controle en foto's
Alex Buis, 21-05-2016
Het Belgische gedeelte van deze route laatst gecontroleerd. Een paar kleine verbeteringen in de routebeschrijving doorgevoerd en foto's toegevoegd.
Geef reactie