Ongeveer honderd jaar geleden wemelde het in Nederland van de steenbakkerijen. Alleen al in de omgeving van Rijssen en Markelo waren er in de hoogtijdagen zo'n tachtig. Leem werd gewonnen uit putten die verspreid lagen in het landschap. Om het materiaal van de groeves naar de fabrieken te vervoeren hadden enkele steenfabrieken in Rijssen een smalspoor in bedrijf. Een smalspoor is minder breed dan een gewoon treinspoor. Ook zijn de locomotieven veel kleiner. Een veldspoor is een variant en is speciaal ontworpen voor transport op een slappe bodem en in een golvend terrein. Op de wandeling volg je een deel van het traject van het grotendeels verdwenen smalspoor. Na de snelweg A1 overgestoken te zijn kom je in natuurgebied 'de Borkeld'. Met een prachtig uitzicht op de 40 meter hoge top van het aardkundig monument de Friezenberg. Lopend door de weilanden en het essenlandschap kom je langs herberg de Pot, binnen lijkt de tijd 150 jaar te hebben stilgestaan. Rond de Herikerberg zijn de voormalige leemputten goed te herkennen. Zoals in de crossbaan waar motorcrossers de zijkanten mooi 'schoon' houden. De geologische en bodemkundige opbouw van de putten is daardoor soms goed te zien. En wie wil weten hoe bakstenen gemaakt worden is bij 'Tichelwaark Museum Rohaan'aan het goede adres.
Reacties
Geef reactie
Lijn 80 opgeheven
Hans Oude Nijhuis, 24-07-2020
Helaas, vanaf het eindpunt van deze lijnwandeling kun je niet meer met een rechtstreekse busverbinding terug naar het beginpunt station Rijssen. Jammer want deze wandeling is dus niet meer te doen mbv het OV. Teruglopen is een optie voor de lange-afstandwandelaar. Alternatief is een taxi nemen of, als je met een grotere groep bent, een auto parkeren bij station Rijssen en een tweede auto aan het eind (hotel de Herikerberg).
Enkeltje leemputten
Ben Oude Nijhuis, 06-10-2016
Vandaag hebben we met stralend weer genoten van
de wandeling van Rijssen naar Markelo.
Nadat we de auto met onze fietsen bij het museum
van Tichelwaark Rohaan hadden geparkeerd zijn we binnen
gaan kijken: een zeer leerzaam en interessant bezoek.
Daarna zijn we naar Rijssen gefietst en zijn we bij de Schildkerk
gestart met de wandelgids. De kerk was helaas niet open.
Bij het Rijssens leemspoor hebben we gesmokkeld ...
Verder was de hele route prima te volgen en voerde ze ons langs
vele prachtige plekken, waar we anders waarschijnlijk niet waren gekomen. Heel verrassend vonden we de brug over de A1, maar ook de talrijke jeneverbessen en bloeiende stekelbrem.
Zelden heb ik zo'n gave grafheuvels gezien en de Friezenberg
was letterlijk een hoogtepunt na effe klunen met de fiets.
De eigenaar van de Smitshoeve vertelde ons dat een
goastok een bijzondere wandelstok is. En bij Herberg de Pot binnen stond heel verrassend ...jouw wandelgids.
De leemputten van weleer met de bijbehorende historie
van stenen en dakpannen vonden we prachtig.
Toen ik op het einde het buurtbankje van Eerden zocht,
vertelde een man aan de overkant van de weg, dat het bankje
door de verkoop van het huis in de aangrenzende tuin
tijdelijk is weggehaald ... Het infobord is er nog wel.
De man bleek toen we stevig aan de praat raakten
een nazaat van steenbakker Ten Hove; zijn naam was
Eppie van Bram (van de Veldhoven van Ten Hove).
Binnen liet hij me nog een paar foto's zien en bij de veldoven
heeft hij me vakkundig laten zien hoe alles in zijn werk ging.
Kortom ... zijn verhaal was een schitterend einde van ons dagje
Rijssen en Markelo in dat unieke Twentse decorlandschap.
Op het kaartje in de wandelgids staan wel drie getallen verkeerd:
10 moet op de plaats van 11 staan en 11 op de plaats van 12
en 12 moet 2 cm lager bij de onderliggende bocht staan.
Maar de routebeschrijving is perfect, dus alles wijst zichzelf.
Geef reactie