De route IJzeren Bos is 17 km lang en maakt onderdeel uit van een viertal nieuwe wandeltochten die over terreinen gaan van de Vereniging Natuurmonumenten. Deze wandeltocht voert over drie terreinen van Natuurmonumenten: 't Limbrichterbos, 't Hout en 't IJzeren Bos.
De wandeltocht volgt voor een deel het Pelgrimspad (LAW 7-11) en het Pieterpad (LAW 9). Even onder Susteren voert de wandeltocht over het smalste stukje Nederlands grondgebied. Voor de 8 km-variant kunt u in Susteren de trein nemen richting Sittard of Roermond.
Reacties
Geef reactie
Niet meer te lopen zonder goede kaart en studie vooraf
Jeroen Bezemer, 08-08-2022
Helaas is deze wandeling ingehaald door de tijd...
Het Pieterpad is al enige tijd verlegd naar de andere kant van Sittard, en loopt nu alleen nog een stuk bij het IJzeren bos mee met de wandeling.
Het begint bij het station. Uit het station komend rechtdoor lopen en via de zebra oversteken. Na 25 meter schuin rechtsaf een olifanten-fietspad richting asfaltweg en huizen. De weg oversteken en pad rechtdoor vervolgen. je komt uiteindelijk uit bij de huizen(en naambordje) van de Valkstraat, en daar linksaf.
Aan het eind van de havikstraat zijn de verkeerslichten vervangen door een rotonde. Linksaf en onder de loopbrug van het scholencomplex door naar de dubbele verkeerslichtenkruising met een viaduct ertussen; hier rechtdoor en daarna de route gewoon vervolgen: 1e rechtsaf de Trichterweg, route Pelgrimspad.
In het bos op de kruising wel rechtsaf, maar dus geen Pieterpad meer. Deze Limbrichterweg wordt 500 meter voor de in de route genoemde Rijksweg Sittard-Roermond doorsneden door de nieuwe N297 (Gelders Eind). Hiervoor, op de ventweg, rechtsaf, en na 500 meter rechtdoor de N276 oversteken en linksaf, rechts langs de 'Op de Baan' N276 blijven lopen. Na weer 550 meter kun je de route terug oppikken na de 'schuin-linkse oversteek'. Hier nu dus rechtsaf de Limbrichterstraat in richting Nieuwstadt.
Op de Kampweg is de 'volgende overgang' verdwenen, en kan je gewoon doorlopen naar de 1e weg rechts Amelbergaweg (bordje ontbreekt, bordje Kampweg staat verkeerd)(knooppunt 78 richting 77)
In het IJzeren Bos pak je bij knooppunt 12 rechtdoor het Pieterpad weer op, en dat blijven we volgen tot net voor de Oude Rijksweg...(knooppunt 26)
Volgens de route bij de eerste huizen van Heide op de T-splitsing rechtsaf. maar daar is een woonwijk bijgekomen, en een nieuw pad. Hier dus eerst linksaf, voordat we bij de oude bebouwing van Heide rechtsaf de Rijdtstraat in moeten. Aan het einde van deze straat niet op de T eerst links op de volgende T rechts, maar rechtdoor op het voetpad langs de Middelsgraaf, daarna rechtsaf, en gelijk, na een niet meer wit maar groene brugleuning weer linksaf naar het pad rechts langs de Middelsgraaf.
Voor de Oude Rijksweg is de onbewaakte overweg verdwenen, hier dus alleen voorzichtig de weg oversteken en 50 meter naar links de bewaakte overweg over, en dan weer scherp rechtsaf tussen de hekken door teruglopen naar de Middelsgraaf.
Het Ruiterbord na 750 meter is verdwenen, en ook het pad rechts is niet heel duidelijk, beter nog een 150 meter verder lopen en bij knooppunt 20 rechtsaf en het bredere pad volgen tot aan de asfaltweg naar Gebroek (knooppunt 97).
Na Gebroek, bij de spoorwegovergang is het pad rechtdoor langs het spoor afgesloten, maar kun je een knooppuntenroute vervolgen: (22)rechtsaf spoorweg over en (23) linksaf (95) rechtdoor (90) linksaf (88) rechtsaf station Echt.
De wandeling brengt je nog steeds door een mooi stuk Limburg (op zijn smalst!)
Route aangepast
antoon, 20-09-2010
Vandaag deze route gelopen. Het stuk komend bij de 4 baans weg naar rechts gelopen en bij de stoplichten linksaf zoals al eerder benoemd. Het is een klein stukje in de route dat inderdaad minder mooi is, maar verder is het een prachtige afwisselende wandeling. Het ijzerenbos is mooi en het lopen langs het riviertje middelgraaf is echt fantastisch. Het Pieterpad loopt vanaf 2010 geheel ten westen van de spoorlijn en kom je in deze route pas tegen na de 2 km rechtdoor in het ijzeren bos. Het laatste stukje langs het sppor is bijna niet te doen en om direct langs het spoor te lopen is verboden en zeker niet aan te raden. Daar waar de tekst in het laatste stuk zegt ' asfaltweg oversteken en pad langs spoor vervolgen' kun je het spoor naar rechts oversteken en direct links een karrespoor inlopen wat uitkomt in een nieuwbouwwijk. Hier rechtdoor tot aan de voorrangsweg en linksaf, na een 200 meter het spoor weer over en direct rechtsaf een voetpad wat uitkomt op het station van Echt. Mijn persoonlijke mening is deze wandeling zeker een aanrader.
Mooie route met een wijziging
Bart van der Schagt, 26-11-2009
Met onderstaande schrijver ben ik het niet helemaal eens. Natuurlijk is het zo dat je met die NS-wandelingen wel eens door een stuk bebouwing e.d. wandelt. minder aantrekkelijk voor sommigen, maar dat is nou eenmaal de aard van deze serie wandelingen! Voor Nieuwstadt moet je even naar rechts langs de nieuwe autosnelweg wandelen, naar links oversteken, een stukje doorlopen en daar de route weer oppakken. Het laatste stukje langs het spoor naar Echt is wat moeilijk begaanbaar geworden. Je kan daar naar links een stukje om naar het station wandelen. Voor de rest een mooie, landelijke wandeling. Op een mooie zondagmiddag lijkt het mij in het IJzeren bos en omgeving wel wat aan de drukke kant.
Niet leuk meer
Peter van Oosten de Boer, 06-11-2006
Deze wandeling hadden mijn vrouw en ik in maart 2000 het laatst gelopen. We deden hem nu op 5 november 2006 opnieuw - een tegenvaller. In het eerste blokje: als je vanaf de Havikstraat linksaf de Limbrichterweg bent ingeslagen vind je de situatie totaal veranderd door massale nieuwbouwprojecten en aanleg en verbreding van wegen. In het vierde blokje: 'Bij de rijksweg gekomen deze schuin oversteken en door de Limbrichterstraat Nieuwstadt inlopen' gaat niet meer. Er ligt nu een grote snelweg tussen, je moet daar een eind rechtsaf en vervolgens linksaf een verkeersbrug over om ten slotte Nieuwstadt te bereiken. Het Pieterpad is dan ook verlegd, maar intussen hebben ze de oude witrode markering laten zitten. Het IJzerenbos is in november erg onaantrekkelijk, met veel te veel onderbegroeiing. In het laatste blokje hebben we de klaphekjes ook niet meer gevonden, al zijn we wel op tijd bij het station Echt uitgekomen. Ik zou zeggen: alleen nog geschikt voor 'verzamelaars' die alle oude NS-wandelingen gelopen willen hebben. Anderen kunnen beter een ander traject kiezen, er zijn er genoeg!
pad gevonden....
Marian, 15-10-2003
Vandaag deze route gelopen. Mooie wandeling, mooi weer. Het pad mét daarachter de twee klaphekjes is er nog wel, alleen is het bord "verboden voor ruiters" niet meer aanwezig. Na de klaphekjes het kronkelige pad volgen, dit pad komt uit op een zandweg, hier naar rechts gaan en dan uiteindelijk kom je op de asfaltweg naar Gebroek. Inderdaad zou ik niet langs het spoor lopen, te gevaarlijk maar de weg naar links vóór de spoorwegovergang nemen, die komt uit op de genoemde Peyerstraat. Veel wandelplezier. Groeten van Marian
Een wandeling op Pinksterzaterdag
Kees van der Sijs, 10-06-2003
Deze route op 07.06.03 gelopen. Prima te doen via het Pieterpad dat grotendeels gevolgd kan worden.
Alleen bij het laatste blokje raakte ik het spoor wat bijster. Zeker even niet opgelet, want het bord met tekst: "niet voor ruiters"niet gezien en derhalve ook niet de 2 klaphekjes.
Niettemin via de asfeltweg (2x rechts)toch in Gebroek aangekomen en even later op het station van Echt.
Niet vlak langs de spoorbaan lopen. Is levensgevaarlijk. Even naar achter ligt een gewone straat, die ook naar het station leidt.
Dit was trouwens mijn 81-ste NS-wandeling. Nog 14 te gaan en dan heb ik ze allemaal gehad. Althans die NS-tochten, waarvan ik de beschrijvingen heb.
Met vriendelijke groeten van:
Kees van der Sijs,. Barendrecht
IJzeren Bosroute
Ad en Rineke Oostveen, 21-04-2003
Op tweede paasdag ( 21 april) gelopen. De route was nog uitstekend te vinden. We namen de trein van Echt naar Sittard om 10.04 en waren om 15.00 weer terug in Sittard
Geef reactie